NP č.355 > FejetonJak jsme hledali superfejetonistuJan Stern

Jedna věc nás v naší redakci trápí. Jak málo je v této zemi výborných fejetonistů. Vlastně známe jen jednoho. Ale já tu nebudu věčně, že. A tak jsme se jednoho dne rozhodli uspořádat megakonkurz, jehož úkolem bylo najít novou fejetonistickou hvězdu.

 

Prvá kola megakonkurzu „Nový Prostor hledá fejetonistu“ se uskutečnila v Kolodějích, Třebotově, Mokropsích, Nižboru a v Brně. Především konkurz v Nižboru byl doslova masovou akcí, byť 8 z 10 přihlášených sehnal šéfredaktor Budka na poslední chvíli v místní restauraci U Součků. Přesto se téměř podařilo vyfotografovat nával kandidátů, k němuž v úzké chodbičce před nádražním WC na malou chvíli došlo. To by však kolegyně Křížková musela rozeznat alkalické baterky od obyčejných a aspoň někdy zprovoznit svůj digitální fotoaparát. Dříve než došlo k přinesení nových baterií, nával se bohužel rozptýlil, neboť někteří z kandidátů po seznámení s podmínkami megakonkurz vzdali, byť se snažili zachránit si čest tvrzením, že akci, na niž je lákal šéfredaktor Budka, považovali za ochutnávku zdarma.

Série úvodních kol megakonkurzu byla pro porotce velice vyčerpávající. Někteří kandidáti toužící po fejetonistické slávě trochu přecenili své síly. Do „fejetonistické pěchoty“ můžeme směle zařadit příspěvek Honzy Šinágla, který svůj fejeton vepsal do americké vlajky. Použití červeného fixu způsobilo, že text na červených pruzích byl bohužel nečitelný. Byť hlavní smysl šlo dobře pochopit ze slov „spiknutí“, „GRU“, „Milada Horáková“ či „bradavice“.

Ostravák J. Ostravský pobavil svým fejetonkem v polštině, ale porota zůstala nemilosrdná a můj vtípek „přiliš kratke“, jímž jsem snaživce vyprovodil, byl myslím velmi vtipný.

Na poli krátkosti však bodovali i jiní. Fejetonista Š. Švec se pokusil zaujmout svým fejetonem Tři tečky, v němž naplnil očekávání vyplývající z názvu. Porota ocenila vtip, leč zkonstatovala, že na celostátní úroveň to přeci jen nestačí. Ačkoli porotce Pospíšil uznal, že „ještě jedna tečka a stačilo by to na MF Dnes“.

Opravdu do tuhého však šlo v semifinálových kolech. Fejetonisté dostávali náročné úkoly typu „napiš honorovatelný blaf za deset minut“ apod., které měly otestovat jejich připravenost na reálnou novinářskou praxi. Bohužel však také propukly první aféry. Ukázalo se například, že semifinalista Groman psal scénáře ke gay pornu, soutěžící Slačálek k fekal pornu a fejetonistka Vochocová dokonce k hekal pornu (tedy tzv. rozhlasovému pornu). Nepěkná kauzička nám propukla rovněž poté, co se ukázalo, že jeden z nadějných uchazečů kdysi psal do magazínu o SM. Později se sice ukázalo, že nešlo o sadomaso revue, ale o Svět motorů, nicméně brzy ke Světu motorů přibyl i Signál a Obrana lidu a v nadějném tvůrci byl nakonec odhalen scénárista seriálu Chlapci a chlapi, což se ukázalo jako totální handicap. Tvůrce se sice snažil chvíli kličkovat a tvrdil, že šlo o gay porno z vojenského prostředí, avšak repríza na Primě, s níž už autor nepočítal, ho poslala definitivně do kolen.

Sérii skandálů pak završila fejetonistka Bubnová, o níž vyšlo najevo, že kdysi vydala básnickou sbírku, kde se cele obnažila. Brzy také začala šuškanda o vztazích mezi soutěžícími. Ukázalo se, že talent Boháček se zakoukal do závorek kolegyně Podzimkové a na veřejnost vypluly i snímky, jak jí šahá na klávesnici. Deník Mokropecký šturm posléze referoval o houstnoucí atmosféře mezi soutěžícími pod titulkem „Vrazí si přechodníky mezi žebra?“ Což jistě komentáře nepotřebuje.

Vyhlášení semifinálového verdiktu samozřejmě přineslo i nějaké ty slzičky, zvláště po nástupu pylového období jasanu a břízy, ale do velkého pražského finále v Homeless-aréně mohli postoupit opravdu jen ti nejlepší.

Tři vybraní finalisté měli napsat fejeton, v němž by představili sebe a svůj život. Fejeton „Od pádu Špíglu sem na pracáku“ porota nehodnotila moc příznivě, byť ocenila určitou syrovost podání. Fejeton „V každé redakci jsem byla oblíbená a ze sexuálního harašení nedělám vědu“ vzbudil nadšení především u šéfredaktora Budky, ale já jako externista jsem byl spíše zklamán. Triumfoval nakonec autor fejetonu „Pro charitu dělám vždy zadarmo“. Porota musela uznat, že s jeho přístupem se ještě nikdy nesetkala. Právě tento autor, jehož jméno mi již bohužel vypadlo, si odnesl hrdý titul „Nový superfejetonista Nového Prostoru“.

Nakonec, jak jste si asi povšimli, na fejetonistické stránce zůstávám já. Avšak úspěch celé akce byl tak fenomenální, že již chystáme megakonkurz „Nový Prostor hledá superfejetonistu 2“. Protože, jak jistě uznáte, nových talentů není nikdy dost.

 


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Vytváříme prostor / Tomáš Havlín, Aran Epochal > NP č.355 > Rozhovor Čtenáři Nového Prostoru si mohou Martina Hůlu alias Bourka pamatovat z vánočního večírku NP kde jim hrál s kapelou Sporto. Z rozhovoru, který mimo jiné vysvětluje, jak si vytvořit autonomní zónu a proč je přitom důležitá ulice, vychází najevo, že tohle spojení nebylo náhodné.   číst dále Koho ještě půjde prodat? / Jaroslav Fiala > NP č.355 > Pošli to dál Je to místy překvapivě rychlé. Zástupci povolební koalice jsou ponořeni v jednáních o další podobě této země a práce jim jde od ruky: „Nepůjde jen o to, že se změní například vzdělávací systém, musí se změnit společnost,“ řekla odstupující ministryně školství Miroslava Kopicová. A jaké mají být základy této změny?   číst dále Neuvěřitelná lehkost miliard / Martina Křížková > NP č.355 > Pošli to dál Toho dne se sešly dvě zprávy. V Paříži byla vydražena soška hlavy ženy od malíře a sochaře Amadea Modiglianiho za více než miliardu korun. V Karlových Varech zase demonstrovali hudebníci z místního symfonického orchestru.   číst dále Pravda jako narušitel / Alexandr Budka > NP č.355 > Pošli to dál Server Wikileaks je příkladem všeho dobrého, čím přispěl ke svobodnému šíření informací internet. Umožňuje publikaci citlivých dokumentů, zatímco se pokouší o zachování anonymity svých přispěvatelů.   číst dále

Nejčtenější články autora

Simonina éra / Jan Stern > NP č.461 > Fejeton Život je rozčlánkován. Na etapy. Já osobně třeba prožil etapu Julie. Robertsové, samozřejmě, v kozačkách nad kolena a se žvejkačkou. Pak přišla éra Marie, tedy Fredrikssonové, z Roxette, v elasťákách, v klipu Joyride. Pak mi vlítla do denního snění Alice na laně. Tedy Alicia Silverstoneová, z klipu Cryin od Aerosmith. Načež nastala éra Rejčl, přesněji tedy přiléhavého trička Jennifer Anistonové v Přátelích. Od Mars útočí! začala epocha Natalie. Tedy Portmanové. Kvůli jedné vánoční krizi se nakrátko vyhoupla na trůn epochy Keira, no ale pak nastoupila do zpráv na Nově Charvátová (to je ta bloncka, co se po ní slehla zem) a bylo vymalováno. Na chvilku. Než přišla Avril. Které jediné dokážu odpustit černé oční stíny. číst dále Madona s Ježíškem / Jan Stern > NP č.531 > Fejeton Mám jednu známou. Vy máte stejnou, nezapírejte. Chodí na jógu, konzumuje raw stravu, ví, co jsou čakry, a má je všechny aktivované, čte knihy o osobním rozvoji a je plně rozvinutá. číst dále Teorie vyhnaného psa / Jan Stern > NP č.523 > Fejeton Existuje takový starý příběh z Pobřeží slonoviny. Místní král Ahoussi se tam jednoho dne dostal do jakési „krize legitimity“. Najednou jeho poddaným přestalo být jasné, proč by ho vlastně měli poslouchat. Ahoussi však znal tajemství moci, a tak jednoho dne vyhlásil přísný zákaz přítomnosti psů ve vesnicích. číst dále Plastic peoples / Jan Stern > NP č.527 > Fejeton Nedávno jsem seděl na kávě s jedním Švédem a jedním domorodcem. Bavili jsme se o národech. Švéd byl hodně zcestovalý, a tak jsme brzy žebronili o nějaký dojem z českého kmene. číst dále