NP č.349 > Kultura | LiteraturaZralý muž a zloTereza Marečková

IAN MCEWAN PÍŠE O NAŠEM SOUČASNÉM SVĚTĚ, PŘÍMO A BEZ OKLIK. PITVÁ VTEŘINY DNEŠKA A DOSTÁVÁ SE POD JEJICH KŮŽI. ANALYZUJE STARÉ JEDY V KRVI, ABY POCHOPIL PŘÍČINY NEMOCI. PRACUJE JAKO PRECIZNÍ LÉKAŘ.

 

V SOBOTU A NAVŽDY

Hrdinou jeho románu Sobota je dokonce neurochirurg, který mívá běžně v rukou nejsložitější lidský orgán. Naproti němu je hlavní vypravěč románu Černí psi, který luští záhadu rozpadu jednoho vztahu a přítomnost zla ve světě. V obou případech jsou hlavními mluvčími muži a to dodává textu jejich styl. Muži žasnoucí nad světem, muži, jak se mu snaží přijít na kloub. V Sobotě je koncept rozpuštění se v prožívání času zřejmý na první pohled. Projdeme s hrdinou jediným dnem a jako bychom prošli celým jeho životem. To je v podstatě svébytný literární útvar, kterému se poklonili již mnozí autoři, v čele například s Virginií Woolfovou. A bylo by koneckonců velmi zajímavé porovnat víc těchto dnů chycených do literární pasti. Srovnání s Woolfovou se zde hodí, protože se v jednom ohledu výrazně odlišuje. Čas se jí rozpadá na tisíce smyslových detailních vjemů světa uvnitř i venku, zatímco čas McEwana tvoří spíš záznam proudu myšlenek a informací, které rozum splete do copu jednotlivé chvíle. „Když nemůžete na sklonku noci spát, vytváříte hnízdo z vlastních strachů – ve vymýšlení špatných konců a pletichaření, aby se jim člověk vyhnul, tkví totiž šance na přežití.“ Pitvání času a tedy života se uskutečňuje přes vnější detaily – zápas ve squashi, rozepsaný na neuvěřitelně mnoho stran, jsem já pročítala s největším vypětím sil, kdežto můj muž to označil za nejlepší pasáž knihy... Neurochirurg Henry Perown má navíc další výraznou vrstvu světa k promýšlení, protože „jeho den“ je sobota 15. února 2003 a v Londýně, pod okny domů, kolem nemocnice, rádiem a televizí, prochází obrovský průvod na protest proti válce v Iráku. Každodenní věci tak získávají širší souvislost, což si lékař velmi dobře uvědomuje a směřuje to jeho myšlenky. Dokonce se s násilím musí i sám osobně vyrovnat. Musí se taky stát „agresorem“, aby ochránil své blízké. V domácích diskusích s dcerou vysokoškolačkou je na straně příznivců války. Oba ale mají pádné argumenty.

 

PSI BĚŽÍ EVROPOU

I v Černých psech jde vlastně o jediný okamžik. Ten se odehrál už dávno, těsně po válce, když vypravěčův tchán s tchýní projížděli zničenou Evropou. A v současnosti, dokonce chvíli i v Berlíně přímo u padající Berlínské zdi, se k tomuto momentu snaží vrátit, přimět staroušky ke vzpomínání a reflexi toho okamžiku, který právě současnými dějinnými zlomy nabývá jiných významů. A co se tenkrát stalo nám autor nechce prozradit skutečně dlouho. Tajemství černých psů má sílu, ale opět trvá tisíce pitevních protokolů, než se k němu člověk dobere. Jisté je, že čerstvě zamilované novomanžele vnitřně nadobro rozdělil, ačkoli v tu chvíli nosila už žena pod srdcem dítě. Rozdělil životní postoj, z celku udělal dvě protikladné půlky, prudce racionálního a levicově orientovaného muže, spirituální a meditující ženu. Ti se musí každý v sobě vyrovnat se zlem ve světě. Nikomu autor nestraní. Knihy Iana McEwana jsou prostorem pro diskusi nad tématy, která opravdu tvoří náš současný svět. Poctivě rozkouše a stráví každé živé sousto. S úsudkem, jako zralý gurmán, nespěchá.

 

Ian McEwan, Sobota překlad – Marie Válková Odeon, 2006

Ian McEwan, Černí psi překlad – Ladislav Šenkyřík Odeon, 2010

 


autor / Tereza Marečková VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Život je politickej čin / Bob Kuřík > NP č.349 > Reportáž DO KOMORNÍHO SÁLU SE Z NOTEBOOKŮ POUŠTÍ PRVNÍ TÓNY ŠÍLENÉ, ALE PŘESTO AŽ STROJOVĚ ČISTÉ MUZIKY. PROJEKTOR VYSÍLÁ VIZUALIZACE NA PLÁTNO ZA HUDEBNÍKY. SNÍMÁ I JE. TÓNY SE MÍSÍ S OBRAZCI – FILTREM JSOU UMĚLCI NA PÓDIU. PERFORMANCE, OSVĚTLENÁ PROJEKTOREM, SE VE STÍNECH ODRÁŽÍ DO OBRAZCŮ NA ZDI. TYPICKÉ BÍLÉ KOSTÝMY NADOSAH. MIDILIDI ZVOU PUBLIKUM ROŽNOVSKÉHO KLUBU VRAH NA CESTU DO VLASTNÍHO IMAGINÁRIA.   číst dále Právníci nejsou na draka / Jan Stern > NP č.349 > Fejeton Tak jsem se nedávno dočetl, že Zdeněk Svěrák vysoudil na firmě Bauhaus 200 000 korun za to, že tato použila slogan „upeč...třeba zeď...“ v reklamě na míchačku. A to proto, že Zdeněk Svěrák kdysi napsal text: „upeč třeba chleba, postav třeba zeď“.   číst dále Provokace jako umělecký žánr / Ondřej Slačálek > NP č.349 > Dějiny přítomnosti KDYŽ KONCEM LOŇSKÉHO PROSINCE OBLETĚLA PŘÁTELE I NEPŘÁTELE FILIPA SKLENÁŘE (OBOJÍCH BYLO DOST A NE VŽDY BYLI K ROZEZNÁNÍ) ZPRÁVA, ŽE JEDENATŘICETILETÝ SPISOVATEL ZEMŘEL, MNOZÍ TO POKLÁDALI ZA DALŠÍ JEHO MYSTIFIKACI. OČEKÁVALI, ŽE TŘEBA PŘIJDE NA VLASTNÍ POHŘEB A VŠEM „TRUCHLÍCÍM POZŮSTALÝM" SE VYSMĚJE DO OBLIČEJE. NEPŘIŠEL.   číst dále Hádky za hranicí reality / Jan Kaňák > NP č.349 > Ženská stránka K NĚKTERÝM AUTORŮM MÁ ČLOVĚK RESPEKT, S JINÝMI BY SI ČAS OD ČASU POTŘEBOVAL PÁR VĚCÍ VYŘÍKAT. JENŽE JAK NA TO? VEČERY AUTORSKÝCH ČTENÍ MÍVAJÍ PŘÍLIŠ DŮSTOJNÝ RÁZ A VYČKÁVÁNÍ PŘED MISTROVÝM DOMEM ZASE VEŠKEROU DŮSTOJNOST POSTRÁDÁ. CO TEDY ZKUSIT POSADIT PROTI AUTOROVI JINÉHO A POSLECHNOUT SI, JAK SE DISKUSE VYVINE? číst dále