NP č.342 > Kultura | HudbaOkna do budoucnosti otevřenáKarel Veselý

Elektronická hudba vždy evokovala zvuky budoucnosti, ať už to byly Stockhausenovy poválečné futuristické symfonie nebo klubová hudba devadesátých let. Narozeninové výběry britských labelů Records a Hyperdub ukazují, že kouzlo zítřka sice už vyprchalo, ale pořád se otvírají nové cesty, kterými lze jít. 

 

Budoucnost už není to, co bývala, říká se při vzpomínkách na éru kosmických letů, jež vystřídal cynický realismus naší současnosti. „Ocitli jsme se v budoucnosti, ale najednou nevíme, co tady máme dělat,“  shrnuje naši situaci David Stubbs v letos vydané knize Fear Of Music.  Co s tím naděláme? „Pro začátek zkusme  poslouchat hudbu, která má vždy tendence hledět do světa, který může být.“ 

Kompilace dvou významných hudebních vydavatelství zaměřených na současnou elektroniku nabízí hudbu, která je rozkročená mezi minulostí a budoucností.

 

TŘETÍ KOSMICKÁ RYCHLOST

Starší mají přednost a tak začněme u Warp Records. Sheffieldský label letos slaví dvacáté narozeniny a připomíná je hned třemi kompilacemi. Dvoudiskový výběr Warp20  (Chosen)  nabízí nejoblíbenější kusy z katalogu vybrané internetovým hlasováním fanoušky i spoluzakladatelem Stevem Beckettem. Stejně obsáhlý bratříček Warp20 (Recreated) obsahuje coververze skladeb z katalogu Warp Records v podání jiných hudebníků z jeho stáje.

A nakonec v Warp20 (Unheard) se otevírají archívy Boards Of Canada, Autechre a Nightmares on Wax, kteří přispěli dosud nevydanými raritami.

Kdo si koupí výstavní boxset s pěti kompakty a vinyly, dostane ještě další dva výběry a celkem asi sedm hodin hudby.

Podobné luxusní počiny za cenu tři sta euro obyčejně míří na trh pro nostalgiky a ačkoliv se Warp stále snaží držet krok se současnými výboji, platí to i pro něj. Label vznikl na přelomu osmé a deváté dekády jako specialista na experimentální podoby tehdejší taneční horečky spojené s tzv. Druhým létem lásky.

Během první poloviny devadesátých let se Warp vyprofiloval jako vlajková loď britské elektronické avantgardy, jež zužitkovala dynamiku rave kultury v hledání nových postupů. Význam jmen jako Aphex Twin či Autechre překročil hranice klubové kultury a ne náhodou celou trilogii otevírá Windowlicker prvně jmenovaného, jehož

bizarní klip ve své době ovládl MTV. Warp v poslední dekádě rozšířil svůj stylový rozsah až do krajin experimentálního rocku a frenetický Atlas  od Battles či zasnění Broadcast z Chosen spoluvytváří obraz současné hudby, v níž už škatulky nehrají žádnou roli.

Ostatně dost důkazového materiálu najdete na výběru (Recreated), na němž iránská klavíristka Leila hraje skladbu Aphexe Twina, původně složenou z chaotických beatů. Warp má prostě klíčové zásluhy v přenesení akademických experimentů do soudobé populární hudby (byť okrajové).

Škoda, že kreativní líheň kolem labelu se v naší dekádě maličko vyčerpala a z posledních let dostála své nálepce inovátorů už jen příležitostně, jako třeba na deskách Flying Lotuse a Hudsona Mohawke.

 

JAK SE TOMU ŘÍKÁ?

Není ale třeba být pesimistou. Štafetu Warp převzaly jiné britské labely, z nichž jednoznačně vyčnívá Hyperdub Records. Jeho vznik v roce 2004 je spojovaný s nástupem klubového subžánru dubstep, jež balí futuristické beaty do zkouřených nálad jamajského dubu.

Jeden ze dvou disků výběru Five Years  Of Hyperdub  nabízí rychlý průlet diskografií labelu, jež je zároveň věrným odrazem evoluce londýnského klubového undergroundu. Během této pětiletky ovládl dubstep kluby po celém světě, bylo to ale na úkor stagnace v jeho hlavním proudu. Značka Hyperdub ovšem drží vlajku subkultury konstantně vysoko a místo funkcionalistických beatů určených pro tanečníky umanutě servíruje inovace dubstepové formulky.

Při poslechu druhého disku, který nabízí nový materiál od členů stáje, by mohla leckoho napadnou záludná otázka: Co je to vlastně ten dubstep? Skutečně, v tavícím kotli vlivů zmizely i poslední elementy, které by mohly spojovat jednotlivé mutace, jejichž popisováním už se neobtěžují ani novináři z odborných periodik.

Lepší než nad tím dumat, je poslouchat nezařaditelné individuality jako jsou Darkstar, Samiyam nebo Zomby, z jejichž vzrušujících experimentů na posluchače dýchne vůně zcela nových hudebních forem. Jejich halucinogenní smyčky posilují víru, že nejlepší hudba na nás teprve čeká. V budoucnosti.

 

Různí - Warp 20

(Warp Records, Rough Trade, 2009).

Různí - Five Years Of Hyperdub

(Hyperdub, 2009).

 

 


autor / Karel Veselý VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Baví mě, jak se lidé oblékají / Zuzana Brodilová, Tomáš Havlín > NP č.342 > Rozhovor Ludmila Kybalová napsala o dějinách módy více knih, než má leckdo dohromady v knihovně. Učarovala jí upjatá španělská móda i nedbalá elegance s dírou na patě. Do oblékání ale nikomu mluvit nechce. "Recept na módu neexistuje," říká. číst dále Společenství géniů / Jiří Ptáček > NP č.342 > Kultura | Výtvarné umění Stať legenda o umělci napsali dva mladí rakouští historici umění Ernst Kris a Otto Kurz před pětasedmdesáti roky. Ačkoliv se hemží jmény dávných umělců a jejich životopisců, může být inspirací i dnes. Zabývá se totiž historkami tradovanými o umělcích, jejichž smyslem je objasnit podstatu jejich nadání a role. Tématem, které je živé i dnes.   číst dále Na vážnější notu / Jan Stern > NP č.342 > Fejeton Vážení a milí, tak je to tady. Prosincové číslo, ergo číslo pomalu ale jistě vánoční. A s ním na mne dopadl i nemilosrdný ortel redakce: dodat „lehce vánoční fejeton“.   číst dále Vyzkoušet si, jaké to bylo... / Petr Pospíšil > NP č.342 > Pošli to dál Že máme statečné studenty pražské filozofické fakulty, jsme už věděli. Věděli jsme, že se nebojí démonů minulosti a – ta odvaha! – zkoumají dvacet let poté statečně normalizační minulost své vlastní instituce. Netušili jsme ovšem, že fakulta oslaví dvacáté výročí sametové revoluce odvážným happeningem, který nám měl se vším všudy připomenout některé rysy minulého režimu. Kterépak?   číst dále