NP č.340 > Kultura | Výtvarné uměníOhol se, ať vypadáš jako holkaJiří Ptáček

Já jsem vydedukovala, že po mě šéf jede. Že mi poví vždycky první Ahoj. já jsem pověděla Dobrý den nebo Ahoj. On mi pověděl Ahoj, podal mi ruku a potykal si se mnou. Já jsem měla mokro v kalhotkách. on pověděl, my si tady všichni tykáme a šel. 

 

Sešit krátkých komiksů Venduly Chalánkové, tzv. stripů, půjde v knihkupectvích snadno přehlédnout. Jednak to je spíš sešitek než sešit, jednak jméno mladé brněnské umělkyně něco říká pouze úzkému okruhu kolegů a návštěvníků nezávislých galerií (a tyto dvě kategorie se stejně velkou měrou kryjí) a v neposlední řadě vydavatel Parallel. cz je právě jednou z takových galerií. Cukr & počasí je ale půvabná publikace. Bez okolků nás zahrne pocitem, který kdekdo zná, ale málokdo o něm otevřeně mluví: pocitem totálního lůzrovství.

 

OSUDEM LŮZR

Chalánkové stripy, to jsou většinou tři obrazová pole naskládaná pod sebe, s figurami zjednodušenými na několik málo barevných polí, s minimem pohybu a textu. Jejich humor je černější než tma a jejich ironie se podobá šípům sv. Šebestiána páchajícího mučednickou sebevraždu.

Když jejich obsah Pavel Ryška v jednom ze starších katalogů KomiksFESTU! přirovnal k „volnému pádu životem“, bylo to trefné, ale nedostačující. Vlastně je to pád po svahu rozeklané skály, během kterého to sakramentsky bolí. A při tom, světe div se, čtenář zažívá pocit uvolnění. Ne nadarmo se říká, že se člověku uleví, když zjistí, že je na tom někdo ještě hůř.

Vendula Chalánková nevystřihává barevné papíry a nekolážuje z nich stripy proto, aby obohatila svět komiksu o nový rozměr. Glosuje všední mizérii: nepovedené milostné vztahy, sex, trapné okamžiky mezi lidmi, finanční mizérii, pocity umělkyně nad bezvýznamností jejího snažení...

Velmi často se jedná o střípek rozhovoru dvou dívek a jindy je na scéně jenom ta černovlasá - autorčino alter ego. A pokud se v její společnosti objeví muž, pak pouze proto, aby její ponížení dovršil. Bridget Jonesová na tom byla podobně, ale nakonec skončila v náručí vytouženého milence.

Holky z Chalánkové stripů happyend nepotká. Někoho by podobný osud vedl k obvinění okolního světa. Ne tak Chalánkovou. Situace registruje a s neuvěřitelnou bezprostředností posílá dál. Díky tomu se i nejapný hospodský kameňák změní v dojemnou perlu. Ona: Švagr Franta mi řekl, že to, co dělám, stejně nemá žádnej přínos pro společnost... a sestřenice Olinka mi řekla, že studuju stejně jen proto, že se mi nechce dělat. On: Chi, chi, chi.

Také Cukr & počasí má vady, ale ty ani tak nesouvisejí toliko s obsahem, jako s editorskou prací nakladatelky Jany Kalinové z Parallel.cz. Řazení výtvarně identických jednostránkových epizod vedle sebe v některých případech čtenáře plete, protože to působí, že na sebe jednotlivé stripy navazují.

Sporné je rovněž publikování tří kreslených záznamů z autorčiny cesty po Indii, které s ostatními stripy nekorespondují ani formou, ani obsahem. Na druhou stranu je na úsilí začínající nakladatelky pozitivní, že sešit opatřila anglickými překlady a že se postarala o přijetí Cukru & počasí do běžné distribuce. Díky tomu se kdokoliv může seznámit s výpovědí, jejíž humor a otevřené líčení útrap ženského života lze na naší scéně srovnávat snad jenom s nedávným hudebním objevem - dívčím rapujícím duem ČokoVoko.

 

Vendula Chalánková: Cukr & počasí.

 Parallel. cz, Praha, 2009.

64 stran, cena 95 Kč.  

 


autor / Jiří Ptáček VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA